Monday, August 6, 2012

ASKAR REGIM ASSAD BERPALING TADAH





Brigade Khalid Bin Alwaleed yg juga merupakan bekas2 tentera Assad yang berpaling tadah.

Lebih sebulan yang lalu, Abu Azzam dikenali sebagai kapten pada askar rejim Syria. Hari ini, dia adalah salah seorang Pejuang Kebebasan Syria.

Beliau telah dihantar ke Homs yang terletak ditengah-tengah Syria di mana tugas asalnya ialah menghalang pemberontakan ke atas Assad. Tetapi apa yang dia lihat dan dengar di sana sungguh memedihkan. “Adakah patut, seorang askar dikehendaki membunuh rakyat negaranya sendiri?”, dan dia menambah, “Mereka mungkin terdiri dari keluarga saya sendiri, saudara-mara saya. Saya sudah tidak tahan lagi.”

Dia kemudiannya berpaling tadah, keluar dari Homs dan menyertai Kumpulan Pejuang Syria (FSA) di sebuah bandar di utara Aleppo. Sekarang ini merupakan ketua Brigade Salman al-Farsi yg mengambil nama salah seorang sahabat Rasulullah SAW. Dianggarkan seramai 500-1000 orang askar berpaling tadah setiap hari dan hanya lebihkurang 30 orang berjaya melarikan diri, menyeberangi sempadan ke Turki untuk pergi ke pusat pentadbiran Pasukan Pejuang Kebebasan Syria di sana.

Brigade ini juga turut serta dalam pertempuran sengit dgn askar Assaddari Al-Bab dimana mereka digempur dgn kereta2 kebal, artillery dan mortar,dgn bantuan helikopter.

Ditanya kenapa beliau tidak meninggalkan askar regime dengan lebih awal , beliau berkata,” Takut, hanya semata2 krn takut”. Menurut beliau, regime yg telah bertapak selama 40 thn memang menakutkan. Tetapi katanya, sekarang lebih ramai askar yg berani berpaling tadah dan menyertai Kumpulan Pejuang Syria dan hampir kesemuanya ialah Sunni.

No comments:

Post a Comment